ارائه راهکارهای پشتیبان گیری اطلاعات در مراکز داده

پشتیبان گیری اطلاعات در مراکز داده

راهکارهای پشتیبان گیری اطلاعات در مراکز داده این امکان را به شما می دهد تا داده ها از یک زمان، بازیابی شوند تا به کسب و کار کمک کند تا از یک رویداد برنامه ریزی نشده با کمترین خسارت ها عبور کنید. از بین رفتن و خرابی اطلاعات می تواند در نتیجه آسیب های سخت افزاری یا نرم افزاری ، خراب شدن داده ها ، یا یک واقعه با دخالت انسان، مانند حمله مخرب (ویروس یا بدافزار) ، یا حذف تصادفی داده ها باشد. هدف از تهیه نسخه پشتیبان، دسترسی به تمام یا بخش عظیمی از  داده ها است که در صورت خرابی اطلاعات اولیه قابل بازیابی است. ذخیره نسخه ای از داده ها در محیط جداگانه برای محافظت در برابر از بین رفتن اطلاعات اولیه امری حیاتی است.

تست نفوذ، هشدار امروز برای فردایی بهتر

آیا پشتیبان گیری از اطلاعات فرآیند آسانی است؟

پاسخ به این سوال با توجه به نوع اطلاعات، حیاتی بودن زمان در بازیابی اطلاعات و میزان حجم پشتیبان گیری اطلاعات کاملا متفاوت است. موجودیت برخی از کسب کار های با اصل داده ها گره خورده است اما برخی دیگر صرفا از بستر های اطلاعاتی به عنوان ابزار استفاده می کنند. در مجموعه هایی مانند بانک ها عدم دسترسی به اطلاعات به مدت بسیار اندک نیز ممکن است کسب و کار را با مشکلات بسیار جدی مواجه کند.  

انتخاب نهایی برای نیاز های امنیتی شما.

سناریوهای پشتیبان گیری اطلاعات

سازمان­ها معمولا دارای زیر ساخت شبکه و پایگاه های اطلاعاتی هستند. باتوجه به نوع اهمیت اطلاعات بایستی سناریو و راهکار پشتیبان گیری از اطلاعات طراحی شود. این فرایند از نظر مدیریت ریسک و بازیابی فاجعه (Disaster Recovery) بسیار با اهمیت است. میزان بالانس کردن بودجه سازمان با اهمیت داده ها فرآیندی کاملا پیچیده است. پارامترهای متنوعی در طراحی سناریو بازیابی اطلاعات موثر است. تخمین زمان و سرعت بازیابی اطلاعات، تخمین زمان پشتیبان گیری و میزان تأثیر آن بر کارکرد شبکه، اهمیت نگهداری سوابق، المان های پشتیبان گیری، تجهیزات و هزینه مد نظر برای تجهیزات و … برخی از این موارد هستند.

« تست نفوذ، هشدار امروز برای فردایی بهتر »

ایجاد خط مشی و سیاست های پشتیبان گیری

سیاست پشتیبان گیری به مدیران در مورد این که “چه کسی ، چه چیزی را، چه زمانی و چگونه” از فرآیند پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات استفاده خواهد کرد کمک می کند. مستند کردن سیاست پشتیبان گیری از اطلاعات، مزایای مختلفی دارد:

  • به شفاف سازی سیاست ها ، رویه ها و مسئولیت ها کمک می کند
  • به شما اجازه می دهد:
    • محل ذخیره سازی نسخه پشتیبان کجاست
    • چه کسی می تواند به نسخه پشتیبان دسترسی پیدا کند و چگونه می توان با آنها تماس گرفت
    • هر چند وقت یکبار باید نسخه پشتیبان تهیه شود
    • چه نوع پشتیبان گیری انجام می شود
    • چه سخت افزار و نرم افزاری برای انجام پشتیبان گیری توصیه می شود
  • خط مشی ها یا رویه های دیگری را که ممکن است از قبل وجود داشته باشند (مانند طرح های احتمالی) یا اینکه کدام یک از آنها جایگزین خط مشی می شوند ، شناسایی می کند

مستندات عملیاتی پشتیبانی گیری

موارد زیر علاوه بر آن که جزو خط مشی و ساسیت ها پشتیبانی گیری مستند می شوند جزو موارد عملیاتی نیز می باشند:

  • یک برنامه کاملاً مشخص برای انجام پشتیبان گیری دارد
  • مشخص می کند که چه کسی مسئول تهیه نسخه پشتیبان است و اطلاعات تماس آنها چیست. درصورتی که فرد اصلی مسئول در دسترس نباشد این امر باید بیش از یک نفر را شامل شود.
  • مشخص می کند چه کسی مسئول بررسی نسخه پشتیبان تهیه شده است ، چگونه و چه زمانی این کار را انجام می دهد.
  • اطمینان حاصل می کند که داده ها می توانند به طور کامل بازیابی شوند
  • برای افرادی که مسئول تهیه نسخه پشتیبان هستند و برای کاربرانی که ممکن است نیاز به دسترسی به نسخه پشتیبان داشته باشند آموزش دارد
  • تا حدی اتوماتیک است (اگر کاملاً اتوماتیک نباشد)
  • اطمینان حاصل می کند که بیش از یک نسخه پشتیبان تهیه شده است و در مکانی مشابه با داده های اصلی قرار نگرفته است.
  • اطمینان حاصل می کند که از انواع رسانه ها برای پشتیبان گیری از داده ها استفاده می شود ، زیرا هر نوع رسانه دارای مشکلات قابلیت اطمینان ذاتی خود است
  • اطمینان حاصل می کند که ساختار داده هایی که پشتیبان گیری می شوند ، منشأ همان داده های اصلی هستند.
  • توجه دارد که آیا داده ها بایگانی می شود یا نه

جمع آوری اطلاعات در مورد مستندات سیاست های تهیه نسخه پشتیبان از داده ها کمک می کند تا از مشکلات و تأخیرهایی که ممکن است در صورت نیاز کاربر به داده های پشتیبان ایجاد شود ، جلوگیری کند. رویه ها و خط مشی های تهیه نسخه پشتیبان برای دو هدف بازیابی فاجعه (Disaster Recovery) و بازیابی پرونده (file recovery) تهیه شده است.

سدید، انتخاب حرفه ای برای کسب و کار شما

قابلیت های کلیدی محبوب ترین راهکارهای پشتیبان گیری

  • Veritas

رابط کاربری انعطاف پذیر و راحت کنسول مدیریتی یکپارچه و منسجم شعار «چند کلیک تا تنظیمات پشتیبان گیری» قابلیت بازیابی فاجعه (Disaster Recover) و بازیابی فوری ماشین های مجازی قابلیت بازیابی مجازی به فیزیکی (V2P) و فیزیکی به مجازی (P2V) پشتیبان گیری بر روی فضای ابری (Cloud) پشتیبان گیری از اطلاعات فضای ابری (AWS و Azure  و …) یکپارچه شوندگی و پشتیبان گیری از Vmware، Hyper-V، SQL، درایو و… بازیابی سریع در حالت بازیابی فاجعه

  • Commvault

پشتیبان گیری و بازیابی خودکار ماشین های مجازی ، کانتینرها ، برنامه ها ، پایگاه داده ها ، EndPoint ها و پرونده ها تحرک بار کاری بهینه شده از نظر هزینه: در محیط ابر ، حتی بین ابرها ، بدون توقف سیستم های تولید امنیت داده و محافظت در برابر باج افزار پشتیبانی از کلیه ارائه دهنگان اصلی خدمات ابری به راحتی از طریق یک رابط کاربری بصری و مبتنی بر وب مدیریت می شود (ادعای وبسایت راحتی عملکرد داشبورد است ولی خیلی روی این مورد نبایستی حساب کرد)

  • Veeam
  • Nova
  • IBM
  • Dell

تیم امنیت حرفه ای، نیاز کسب و کارهای بزر

لینکهای مفید مرتبط

مطالعه بیشتر در زمینه استاندارد سیایت های پشتیبان گیری از اطلاعات

در این که سازمان شما به تست نفوذ نیاز دارد مطمئن نیستید؟ از مشاوره رایگا تیم سدید استفاده کنید.

با سایر خدمات سدید بیشتر آشنا شوید:

خدمات تست نفوذ وب

خدمات تست نفوذ شبکه

خدمات باز طراحی و امن سازی شبکه